Palatul Brancovenesc Potlogi

12 Sep

Asa cum am promis, iata si locul din Romania care mie cel putin imi inspira lucruri marete. Mai sunt probabil inca multe asemenea ruine pe la noi, insa acest palat se afla la 45 km de Bucuresti, are o ditamai curtea, este undeva la tara, un mic elesteu in spate..pt mine e idealul undei destinatii turistice.

Renovat cica inca de prin anii ’50, ’70 si chiar in 2000, probabil asa incomplet, apoi folosit ca furnizor de materiale pentru restaurarea Palatului Mogosoaia, ruina de la Potlogi a fost uitata se pare de catre autoritati. Administrat de undeva de la judet si nu de primaria din localitate, palatul a ramas disputat dar in paragina. Stau si ma gandesc de ce s-au mai batut pe el sa-l ia in administratie daca nu fac nimic cu el! Doamne, exista fonduri europene, poate sa devina ceva fantastic si totusi..asta este un palat din Romania.

Poate mai bine il avea primaria Potlogi, astia macar fac ceva: sediul de Southfork al primariei de exemplu, o scoala si o cladire pt pompieri.

Oricum stau si ma gandesc ca cele mai mari ambitii ale statului era sa-l faca muzeu brancovenesc. Extraordinar, dar sunt sigura ca era un muzeu de tip “romanesc” boring si cu intrare de 2 lei jumate. Laudabil! dar “Potlogii” asa cum se numea mosia pe vremuri, pot fi o sursa extraordinara de cunoastere, istorie si bani, plus bonus infrastructura turistica de interes national si international.

De ce am comparat cu Biltmore? pentru ca oamenii aia acolo invata si istoria (a familiei bogate Vanderbilt, la noi ar putea fi istoria tarii), dar au si o experienta de vacanta completa. Ba inca se mai si casatoresc pe acolo. Cred ca daca am putea si noi sa intelegem ca utilul trebuie transformat in placut si ca putem face oamenii sa-si doreasca sa viziteze un muzeu, hehe ce turistici am deveni. Da, imi place la nebunie modelul american pentru ca functioneaza nu de dragul artei, ci de dragul oamenilor! Cui nu i-ar placea sa mearga la o petrecere la palat, sau sa-si duca odraslele la un curs de istorie interactiva direct la fata locului prin jocuri si alte traznai, sau poate doar sa ia masa in fostul loc unde altadata se ospatau domnitori si boieri? Si eu una stiu sigur ca mi-ar placea sa fie si un magazin cu suveniruri specifice, cu obiecte pentru casa in stilul brancovenesc, vederi frumoase, tablouri, tricorui si diverse alte nimicuri pe care eu cel putin mi le cumpar intotdeauna cand dau iama in diverse Giftshop-uri de prin afara.

Hehe vise…in plus, palatul cica nu era singur si izolat intr-o curte goala, ci existau diverse acareturi, era o curte armonioasa si printre cele mai frumoase, preferata de Constantin Brancoveanu. Imi si imaginez trasuri, o crama veche, casele servitorilor, poarta impunatoare, niste angajati imbracati in costume de pe vremuri, gradini italiene, un tur interactiv, proiectii video ale vietii de odinioara, un han, evenimente organizate si cate si mai cate…

3 Responses to “Palatul Brancovenesc Potlogi”

  1. Andrei Lefter 15 September 2010 at 11:38 am #

    Foarte frumos articolul, deja m-ai facut sa visez… Visul asta il am si eu, la fel mi-am imaginat si eu o locatie turistica specific romaneasca. Daca s-ar realiza asa ceva sunt sigur ca vom vedea si noi turisti stand la coada sa vada minunatia, sa se intoarca in timp pentru cateva ore si sa savureze mireasma romantata a vremurilor trecute.
    Chestia e ca nu e imposibil de realizat, iar daca mai exista si un drum asfaltat pana acolo, succesul este garantat.
    Te propun la ministerul turismului!🙂

    • Lavy 16 September 2010 at 7:38 pm #

      se vede ca suntem frati!
      dar pe bune ca ar iesi ceva grozav din palatul asta!

  2. John 3 October 2011 at 6:39 am #

    “Cui nu i-ar placea sa mearga la o petrecere la palat, sau sa-si duca odraslele la un curs de istorie interactiva direct la fata locului prin jocuri si alte traznai, sau poate doar sa ia masa in fostul loc unde altadata se ospatau domnitori si boieri?”

    Mie nu ! S-ar maneliza rau treaba…
    Si asa localnicii organizeaza petreceri pe-acolo, dar … cel putin o tin locala treaba asta
    Mergi la Bran daca asta vrei !

Leave a Reply

